donderdag 16 april 2009

Wilfred Rubens over weblogs binnen het onderwijs

Ten behoeve van een handboek heeft Stephen Downes een inleidend artikel geschreven over het gebruik van weblogs binnen het onderwijs. Downes positioneert weblogs onder meer als middel waarmee lerenden binnen een learning community connecties met elkaar aan kunnen gaan. Verder dragen weblogs volgens Downes bij aan identiteitsvorming. Dankzij weblogs kunnen lerenden ook een breed publiek bereiken, hetgeen motiverend kan werken (werkt m.i. vooral bij weblogs in een wereldtaal).
In zijn bijdrage zet hij ook enkele tips voor docenten op een rij. Een hele belangrijke tips is te respecteren dat weblogs eigendom zijn van de lerende.
Stephen Downes heeft een kort en bondig overzichtsartikel geschreven, die bij mij niet echt leiden tot nieuwe inzichten. De vele verwijzingen zijn wel erg handig. Bij één bewering plaats ik een vraagteken. Downes schrijft dat weblogs populair zijn binnen het onderwijs. Hij verwijst hierbij naar 400 duizend onderwijsblogs die bij
edublogs worden gehost. Hoeveel van deze weblogs zijn echter actief?

1 opmerking:

Eky Fioole zei

Hoi Karin,

Leuk artikel dat heel bruikbaar is in het kader van het social software-project. Ga vooral door met plaatsen en delen ervan.